Kirkonkylän koulu
Koulutie 3
29630 Pomarkku
Kirkonkylän koulu on pieni mutta vireä, noin 120 oppilaan alakoulu Pomarkussa. Koulussamme on kuusi yleisopetuksen luokkaa sekä kaksi pienryhmää. Pihassamme on hyvät edellytykset monipuoliseen välituntiliikuntaan, johon kannustamme myös monin tavoin.
Opetushenkilöstön sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@edu.pomarkku.fi
Opetus- ja oppilashuoltohenkilöstön tavoitat myös Wilmasta.
Rehtori ja englanti: Outi Nordenswan (044 550 5681)
Kanslia: Anne Rossi (044 750 1300)
1.lk: Piia Auvinen (041 732 4421)
2.lk: Sari Auramo (041 732 4419)
3.lk: Kristiina Nieminen (041 732 4423)
4.lk: Ilona Saarinen (041 732 4425)
5.lk: Jenni Walli (0400 768 817)
6.lk: vararehtori Jaakko Soljanto (040 557 7369)
Pienryhmä 1 (1. ja 2.lk): Sonja Myllykoski (040 705 7079) ja koulunkäyntiohjaajat Kaarina Heikkilä ja Kirsi Walli
Pienryhmä 2 (3., 4. ja 5.lk): Rami Niekkamaa (041 732 4422) sekä koulunkäyntiohjaaja Senja Inberg
Yleisopetuksen koulunkäyntiohjaajat: Marika Huida (pääasiassa luokilla 1-3) ja Hanna-Riikka Aromaa (luokat 4-6)
Laaja-alainen erityisopetus 1.-4.lk: Maarit Rintala (041 732 4424)
Laaja-alainen erityisopetus 5.-6.lk: Anne Liinamaa
Ruotsi: Hanna Alarotu (041 732 5313)
Aamu- ja iltapäivätoiminta: 050 545 532
Taksiasiat: koulunkäyntiohjaaja Senja Inberg (041 732 4175)
Harrastamisen Suomen mallin koordinaattori: Kaarina Heikkilä (040 962 6762)
Siivous: Marjo Koskela ja Taina Ojala
Keittiö: Tiina Tuuliniemi (044 0940 683)
Kiinteistöhuolto: Hannu Wallenius 044 5177 600
Terveydenhoitaja: Johanna Tuominen 044 5773707 johanna.tuominen@sata.fi
Koulukuraattori: Elliroosa Parkkila 040 623 5940 elliroosa.parkkila@sata.fi
Hyvinvointipedagogi: Mirjami Malmi 041 732 4021
Oppilasmäärät 2023-2024
luokka | tyttöjä | poikia | yhteensä |
Pr1 (1. ja 2.lk) | 0 | 7 | 7 |
Pr2 (3., 4. ja 5.lk) | 3 | 7 | 10 |
1.lk | 9 | 6 | 15 |
2.lk | 13 | 6 | 19 |
3.lk | 9 | 9 | 18 |
4.lk | 11 | 5 | 16 |
5.lk | 6 | 12 | 18 |
6.lk | 8 | 10 | 18 |
yhteensä | 60 | 62 | 121 |
Koulupäivä
Koulupäivä sijoittuu koulussamme klo 8.30 – 14.30 välille. Oppitunnit ovat 45 minuutin mittaisia. Aamun kaksi ensimmäistä oppituntia pidetään yhteen, ja niiden jälkeen on päivittäin 30 min liikuntavälitunti (10.00-10.15). Ruokailemme kahdessa vuorossa: klo 11.15 on 1.-3. -luokkalaisten ruokailu ja klo 12.15 vuorossa ovat 4.-6. -luokat. Oppilaille jaetaan lukujärjestys ensimmäisenä koulupäivänä. Vanhemmat näkevät lukujärjestyksen myös Wilmassa.
Oppikirjat
Säästötoimenpiteiden vuoksi oppilaat eivät saa kaikissa aineissa vuosittain uusia kirjoja. Oppilaille tulisikin painottaa, että heillä on vastuu omien kirjojensa kunnosta, jotta seuraava oppilas saisi hyväkuntoisen ja siistin koulukirjan. Yhteisestä kirjasta huolehtiminen on myös kasvatuksellisesti tärkeää; vastuun ottaminen omasta ja yhteiskunnan omaisuudesta on hyvä oppia jo nuorena. Vahingoitetun tai kadotetun koulukirjan tilalle oppilaan tulee hankkia uusi kirja. Samoin toimitaan kadonneiden vihkojen suhteen.
Ohjeita liikuntatunteja varten
Opetushallituksen ohjeiden mukaan oppilaalla on oltava asianmukaiset varusteet liikuntatunneilla: ulkoliikuntaa varten verryttelypuku tai vastaava sekä urheilutossut ja sisäliikuntaa varten liikunta-asu + sisätossut sekä peseytymistä varten pyyheliina.
Talviliikuntaa varten pyydämme hankkimaan oppilaalle hyvin teroitetut luistimet, lämpimän ulkoiluasun ja sukset. Koululla on rajoitettu määrä lainavälineitä, joiden sopivuutta ei voida taata. Toivomme näin voivamme yhdessä vanhempien kanssa luoda lapsille terveet ja pysyvät liikuntatottumukset elämää varten.
Oppilas voidaan vapauttaa liikuntasuorituksista, mikäli hänellä on terveydenhoitajan- tai lääkärintodistus. Tällöin, jos tunti on päivän päässä, tunnille ei tarvitse osallistua, jos näin huoltajan kanssa sovitaan. Muussa tapauksessa (esim. pienehkö rasitusvamma, sairauden jälkitila tms.) oppilas osallistuu vointinsa mukaan tai seuraa liikuntatuntia. Pitkään poissa olleelle toipilaalle voidaan antaa myös lupa tehdä muita tehtäviä.
Terveisin liikunnanopettajat
Koulumatkat
Koulukuljetus
Koulukuljetuksista vastaa koulutoimisto eli sivistysjohtaja ja koulusihteeri. Mikäli oppilas ei sairauden tai muun äkillisen syyn vuoksi tarvitse kuljetusta, ilmoitetaan asiasta kotoa suoraan taksinkuljettajalle! Muissa kuin äkillisissä tapauksissa ollaan yhteydessä aina kuljetuksista vastaavaan ohjaajaan Senja Inbergiin (041 732 4175). Poikkeuksellisten koulupäivien kyyditykset hoidetaan koululta käsin.
Koulukuljetus järjestetään peruskoululain mukaan niille oppilaille, joiden koulumatka on yli 5 km. Pomarkun kunnassa tarjotaan koulukuljetus tämän lisäksi myös niille 1.-4. luokan oppilaille, joiden koulumatka on yli 3 km. Kuljetus voidaan järjestää myös tien vaarallisuuden vuoksi (lähinnä Valtatie 23 kaikille ja pätkä Pitkäkujaa 1.-2.-luokkalaisille) lautakunnan erillispäätöksellä, vaikka koulumatka olisi alle 3 tai 5 km. Kuljetusanomukset tehdään Wilmassa. Kuljetus voidaan myöntää myös erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle tapauksesta riippuen.
Pyöräily
Polkupyörillä kouluun tulevien ja koulusta lähtevien on käytettävä kypärää. (Kypärä on luonnollisesti pakollinen myös koulupäivän aikana tapahtuvassa ajossa!) Polkupyörän tulee olla Suomen lain ja asetusten määräämässä kunnossa. Emme suosittele ekaluokkalaisille polkupyörää koulumatkoille varsinkaan syyslukukaudella ja pimeään aikaan.
Oppilaiden nouto ja haku
Vanhempien tulee huomioida Koulutien yksisuuntaisuus (HUOM. liikennemerkit!) siten, että saapuva liikenne tulee Harjantien suunnasta Koulutielle ja poistuu Vanhalletielle. Eli liikennevirta on etelästä pohjoiseen, Hakalinnan suuntaan. Lapset voi jättää/noutaa suuren kuusen juurelta tai sen jälkeen nykyisen keittolan kohdalta. Näin toimien U-käännökset eivät lisää onnettomuusriskiä, eikä lasten tarvitse puikkelehtia autojen lomitse ja vahingoilta säästytään vastaisuudessakin. Älkää pysäköikö pyörätelineiden kohdalle!
Odotustunnit
Jos oppilaalla on kuljetusjaksossa odotustunti/-tunteja, siitä ilmoitetaan kotiin. Koulukuljetuksista aiheutuvat odotustunnit on mahdollista viettää valvotussa tilassa. Mikäli oppilas ei odota taksia valvonnan alaisena, on siihen oltava vanhemmilta kirjallinen lupa.
Retket
Opetussuunnitelman mukaan eri luokilla voidaan järjestää retkiä, tutustumiskäyntejä ja myös leirikouluja. Opetushallituksen ohjeiden mukaan näitä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti ja vapaaehtoisesti keräämillä varoilla. Jokaisella oppilaalla on mahdollisuus osallistua retkiin ja muihin tapahtumiin riippumatta siitä, onko hänen huoltajansa osallistunut varojen keräykseen.
Erityisruokavaliot
Mikäli oppilaalla on ruoka-aineallergia tai erityisruokavalio, vanhempien tulee toimittaa siitä lääkärin- TAI terveydenhoitajan todistus keskuskeittiölle.
Laaja-alainen erityisopetus
Kirkonkylän koulun laaja-alainen erityisopettaja luokilla 1-4 on Maarit Rintala ja luokilla 5-6 Anne Liinamaa.
Laaja-alainen erityisopetus on osa koulun toimintaa ja se koskee kaikkia yleisopetuksen oppilaita. Opetus tapahtuu yksilö- tai pienryhmäopetuksena erityisopetustilassa tai samanaikaisopetuksena opetusta eriyttäen oppilaan omassa luokassa. Laaja-alaista erityisopetusta voidaan antaa myös oppilaan luokkatuntien ulkopuolella, jos näin sovitaan.
Pienryhmäopetus
Kirkonkylän koululla on kaksi pienryhmää. Pienryhmissä suurimmalla osalla oppilaista on käytössä HOJKS (henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma), jossa määritellään oppilaan henkilökohtaiset tavoitteet, opetusmenetelmät, arviointi ja oppimisen tukitoimet. Muille pienryhmissä opiskeleville oppilaille tehdään pienimuotoisempi oppimissuunnitelma. Sonja Myllykoski opettaa pienten pienryhmää eli pienryhmä ykköstä ja Rami Niekkamaa isojen pienryhmää eli pienryhmä kakkosta.
Koulunkäyntiohjaajat
Koulunkäyntiohjaajat toimivat opetustyön tukena. Työ on oppimistilanteiden ohjaamista opettajan antamien ohjeiden mukaan joko itsenäisesti lasten tai työparina opettajan kanssa. Työnkuva muodostuu siitä millaisessa ryhmässä ohjaaja työskentelee. Oppilaiden ikä- ja oppimisvalmiudet vaikuttavat työtehtäviin. Työn tavoitteena on olla oppilaiden kasvun tukena ja toimia linkkinä opettajan ja oppilaan välillä. Jokaisella ohjaajalla on oma erilainen työnkuvansa ja aikuisen vastuu lapsesta. Ohjaajan tehtävänä on tukea ja auttaa oppilasta niissä toiminnoissa, joista lapsen on hankala selvitä itse.
Tukiopetus
Tukiopetus on eriyttämisen muoto, jolle on ominaista yksilölliset tehtävät, yksilöllinen ajankäyttö ja ohjaus. Tukiopetusta annetaan oppilaan oppituntien ulkopuolella, mutta joskus harvoin niiden aikana. Tukiopetus on oppilaan oikeus ja samalla velvollisuus. Ilmoitettuun tukiopetukseen on osallistuttava. Koulun loma-aikojen ulkopuolella tapahtuvasta perheen lomamatkasta aiheutuvasta tukiopetuksen tarpeesta vastaavat vanhemmat.
Löytötavarat
- Pyydämme nimikoimaan lastenne vaatteet.
- Kadonneita vaatteita ja tavaroita voi etsiä joka kerroksessa olevista löytövaatelaatikoista tai tiedustella siistijältä.
Huom! Kännykät ovat koulussa omalla vastuulla. Puhelin ei saa näkyä eikä kuulua koulussa ilman eri lupaa.
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Järjestyssäännöt ovat voimassa kouluaikana, koulun alueella, koulun järjestämissä tilaisuuksissa, koulumatkoilla ja koulun retkillä. Niissä asioissa, joita ei erikseen mainita, noudatetaan yleistä lainsäädäntöä ja hyviä tapoja.
Kouluaika on työjärjestyksen mukainen työpäivä, johon kuuluvat myös koulun järjestämät tilaisuudet koulussa ja koulun ulkopuolella varsinaisen työajan jälkeen. Kouluaikaan lasketaan koulumatka, jos oppilas tulee suoraan kodista kouluun ja menee kotiin suoraan koulusta.
KIRKONKYLÄN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta. Oppilas on velvollinen osallistumaan opetukseen kunnes oppivelvollisuus on suoritettu, ellei hänelle ole myönnetty lupaa poissaoloon. Oppivelvollisen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritettua (PoL 45§).
1§ Käyttäydyn ystävällisesti, olen reilu ja rehellinen
– Jokaisella on oikeus tuntea itsensä henkisesti ja fyysisesti turvatuksi. Koulussa ei sallita koulukiusaamista eikä henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Kiusaamisesta ilmoitetaan heti opettajalle tai muulle koulun henkilökunnalle.
– Toisia ihmisiä autetaan, kiitetään ja kannustetaan. Jokainen edistää omalla toiminnallaan muiden turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
– Koulussa tervehditään ja käytetään asiallista kieltä.
– Koulussa pukeudutaan asiallisesti. Sisällä ei käytetä päähinettä ja päällysvaatteet jätetään naulakoihin oppituntien ajaksi.
2§ Turvaan opiskelu- ja työrauhan
– Oppitunneille saavutaan ajoissa opiskeluvälineet mukana ja kotitehtävät tehtynä.
– Jokaisella on oikeus häiriöttömään työskentelyyn: oppilaalla oppimiseen, opettajalla opettamiseen, muulla henkilöstöllä työnsä tekemiseen .
– Opettajalla on oikeus ottaa haltuunsa esine tai aine, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista (PoL 29§).
3§ Kunnioitan omaa, toisten ja koulun omaisuutta
– Jokaisella on oikeus oman omaisuutensa koskemattomuuteen.
– Yksityisomaisuus on koulussa omistajansa vastuulla.
– Jokaisella on velvollisuus kohdella koulukiinteistöä ja koulun kalusteita huolellisesti.
– Jokainen huolehtii omista oppikirjoistaan ja opiskeluvälineistään.
– Aiheutetusta vahingosta on heti ilmoitettava rehtorille, vararehtorille tai opettajalle.
– Jokainen on tahallisesti aiheuttamastaan vahingosta korvausvelvollinen (vahingonkorvauslaki 412/749).
4§ Teen välitunnista mukavan tauon
– Välitunnit vietetään välitunneille varatulla piha-alueella. Koulualueeseen kuuluu lisäksi koulurakennus ja käsityöhalli. Oppilaat saavat olla sisällä, mikäli siihen on erityinen lupa. Kuljetuksessa olevat oppilaat voivat viettää odotustunnin ennalta ilmoitetussa paikassa.
– Sisällä ja ulkona liikutaan rauhallisesti, koulupäivän aikana ei ajella polkupyörällä.
– Lumipallojen ja kivien yms. heittely on kielletty.
– Koulu ja koulualue pidetään siistinä.
– Välitunnit vietetään koulun välituntialueella.
– Välitunnilla en oleskele palloseinän tai luistinkoppien takana piilossa välituntivalvojalta.
– Ulkovälitunneilla ulos mennään ripeästi ilman eri kehotusta ja sisään siirrytään välittömästi kellon soitua. Välituntivälineet palautetaan niille osoitettuun paikkaan joka välitunnin jälkeen.
5§ En tuo tupakkaa, päihteitä enkä vaarallisia aineita tai esineitä kouluun enkä koulualueelle
– Tupakkatuotteiden, päihteiden sekä vaarallisten esineiden hallussapito ja käyttö koulussa on kielletty. Tarvittaessa opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa haltuunsa kielletty tai vaarallinen esine ja tarkistaa oppilaan tavarat niiden löytämiseksi (PoL 36 d§). Tavatut päihteet ja vaaralliset esineet toimitetaan rehtorille ja tämän jälkeen ne luovutetaan oppilaan huoltajille tai poliisille.
– Energiajuomien tuonti kouluun on kielletty ja makeisia syödään koulussa vain ennalta sovittuna aikana.
6§ Puhelimeni, kamerani ja muut laitteeni eivät häiritse
– Puhelimet ja muut elektroniset laitteet pidetään oppitunneilla äänettömällä ja niitä käytetään oppitunneilla opettajan ohjeiden mukaan.
– Matkapuhelimeni ei näy välitunneilla, vaan nautin toisten oppilaiden seurasta.
– Matkapuhelimen yksityiskäyttöön voi kysyä opettajalta luvan.
– Kaikenlainen omatoiminen tallentaminen kouluaikana ilman lupaa on kielletty. Toimin vastuullisesti sosiaalisessa mediassa ja kohtelen siellä muita siten kuin haluaisin itseäni kohdeltavan.
7§ Ruokailen rauhallisesti ja siististi
– Ketään ei saa etuilla ruokajonossa. Ruokaa otetaan sen verran kuin jaksaa syödä ja oudompiakin ruokia maistetaan vähintään ruokalusikallinen.
– Ruokaillessa noudatetaan hyviä pöytätapoja.
– Ruokailun jälkeen välineet viedään palautuspaikkoihin ja varmistetaan, että ruokailupaikka jää siistiksi.
8§ Teen koulumatkasta turvallisen ja häiriöttömän
– Koulumatkoilla ja siirryttäessä liikuntapisteisiin ja opetukseen koulun ulkopuolelle noudatetaan erityistä varovaisuutta, liikennesääntöjä sekä annettuja ohjeita.
– Koulukuljetuksissa käyttäydytään asiallisesti ja kohteliaasti.
– Polkupyöriä säilytetään vain pyörätelineissä.
– Urheiluvälineet säilytetään niille varatuissa paikoissa.
9§ Poissaolot
– Oppilaiden poissaolo koulusta tulee ilmoittaa koululle ennen koulupäivän alkua. Poissaolon ilmoitusvelvollisuus koskee jo yhden päivän poissaoloja. Poissaoloista ilmoitetaan ensisijaisesti Wilmassa. Jos Wilmaan ei pääse, ilmoitus tehdään opettajanhuoneen tekstiviestikännykkään p. 044 7602760. Viestiin tulee laittaa poissaolon syy ja ilmoittajan allekirjoitus.
Ylimääräinen poissaolo koulusta:
– enintään kolme päivää; anomus vähintään viikkoa ennen opettajalle Wilman kohdassa Hakemukset.
– yli kolme päivää; anomus vähintään viikkoa ennen rehtorille Wilma kohdassa Hakemukset.
Vanhemmat ovat aina vastuussa lomamatkan aikana oppilaan opetuksesta.
10§ Kurinpitoasioissa toimimme lain mukaan
Oppilasta, joka jättää noudattamatta koulun järjestystä tai käyttäytyy sopimattomasti, ohjataan ensisijaisesti kasvatuskeskustelulla (PoL 35a §), jonka tarkoituksena on löytää positiivisia keinoja oppilaan käyttäytymisen parantamiseksi.
Kasvatuskeskusteluun voidaan määrätä oppilas, joka
1) häiritsee opetusta tai
2) muuten rikkoo koulun järjestyssääntöjä tai
3) menettelee vilpillisesti tai
4) kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti.
Opettaja määrää kasvatuskeskustelun ajankohdan ja se voi kestää enintään kaksi tuntia joko kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Oppilaalta voidaan keskustelun yhteydessä pyytää kirjallinen selvitys tapahtuneesta ja huoltajalle tulee antaa mahdollisuus osallistua keskusteluun. Kasvatuskeskusteluun voivat oppilaan lisäksi osallistua ne koulun henkilökuntaan kuuluvat, jotka osallistuvat oppilaan opetukseen tai oppilashuoltoon.
Oppilas, joka häiritsee opetusta, rikkoo järjestyssääntöä tai menettelee vilpillisesti, voidaan myös määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle voidaan antaa kirjallinen varoitus. Opettaja päättää jälki-istunnon määräämisestä ja ilmoittaa siitä huoltajalle. Oppilasta ja huoltajaa kuullaan ennen kirjallisen varoituksen antamista tai erottamista. Rehtori antaa kirjallisen varoituksen. Opettaja tai rehtori voi määrätä opetusta häiritsevän oppilaan poistumaan valvottuun tilaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan tai koulun järjestämästä tilaisuudesta. (PoL 36 §).
Jos on olemassa vaara, että muiden oppilaiden turvallisuus kärsii tai opetus kohtuuttomasti häiriintyy, voidaan oppilaalta evätä oikeus osallistua opetukseen jäljellä olevan työpäivän ajaksi. Päätöksen tekee rehtori ja päätöksestä ilmoitetaan huoltajalle.
Vakava rikkomus tai jos oppilas jatkaa epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan voi johtaa erottamiseen enintään kolmeksi kuukaudeksi. Päätöksen erottamisesta tekee kasvatus- ja opetuslautakunta. (PoL 36§).
Kurinpitotoimenpiteet kirjataan. Kurinpitotoimenpiteiden ohella oppilaalle järjestetään tarvittava oppilashuollollinen tuki.
Kirkonkylän koulun Opetussuunnitelman (2016) löydät seuraavan linkin takaa:
Kirkonkylän koulun oppilaskunnan hallitus kaudella 2023-2024
luokka | nimi | tehtävä |
6. | Anni Korpilammi | puheenjohtaja |
Valtti Hietanen | varapuheenjohtaja | |
5. | Roosa-Maija Isoviita | hankintavastaava |
Antti Isoviita | jäsen | |
4. | Max Kuusisto | hankintavastaava |
Isabella Peltomäki | sihteeri | |
3. | Anniina Koskela | jäsen/kuulutukset |
Väinö Peltomäki | jäsen/posti | |
2. | Leo Kangas | jäsen |
Lotta Lehtonen | jäsen | |
1. | Veikka Peltomaa | jäsen |
Veera Hanhisuanto | jäsen |
Yhteyden oppilaskuntaan saa oppilaskunnan ohjaavan opettajan kautta:
piia.auvinen@edu.pomarkku.fi
Toimintasuunnitelma:
syyskuu pehmolelupäivä/elokuvapäivä, 4-5. lk futisottelu
lokakuu puhelinpäivä
marraskuu lasten oikeuksen viikko, toiveruokaviikko
joulukuu läksytön päivä
tammikuu ulkoilupäivä, pulkkailua ja retkeilyä
helmikuu lumirakentelupäivä
maaliskuu outo kassi -päivä
huhtikuu eläinpäivä
toukokuu fribapäivä
Pomarkun Kirkonkylän koulun vanhempainyhdistys ry:n hallitus kaudella 2023-2024
Janika Ekholm
Anna Isoviita (kioskivastaava)
Miia Hietanen
Jukka Kettula
Ilona Maidell
Suvi Pakkala (rahastonhoitaja)
Johanna Rajakoski
Karoliina Santala (sihteeri)
Tiina Tuuliniemi
Jenna Lehtimäki
Sarianna Särkijärvi
Marika Ylitensiö
Marjaana Setälä-Hietanen (puheenjohtaja)
Koulun edustajana rehtori Outi Nordenswan
Vanhempainyhdistys tekee sydämellä työtä Kirkonkylän koulun lasten hyväksi ja keräämillään varoilla mahdollistaa lapsille tarjottavia kulttuurielämyksiä sekä luokkaretkiä.
Perusopetuksessa on useita perinteisiä juhlia, kuten joulujuhla, kevätjuhla ja itsenäisyyspäivän juhla. Nämä yhteiset juhlat ovat perusopetusasetuksen (852/1998) 3 §:n 5 momentin mukaisia lukuvuoden päättäjäisiä ja muita yhteisiä tapahtumia, jotka ovat kaikille oppilaille tarkoitettuja (EOAK/2186/2018). Nämä juhlat eivät ole uskonnollisia tilaisuuksia, eikä niille järjestetä vaihtoehtoisia tilaisuuksia. Opetuksen järjestäjät ja koulut päättävät tarkemmin juhlista ja niiden sisällöstä.
Yhteisiin juhliin voi sisältyä myös joitakin uskontoon viittaavia elementtejä. Eduskunnan perustuslakivaliokunnan näkemyksen mukaan tällaiset juhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuriperinnettä (OHJE 7 (12) 19.9.2022 OPH-3903-2022). Valiokunnan mietinnön mukaisesti juhlaan mahdollisesti sisältyvän yksittäisen virren laulamisen johdosta juhlaa ei voida uskonnollisen suvaitsevaisuuden nimissä pitää uskonnon harjoittamiseksi katsottavana tilaisuutena. Perustuslakivaliokunnan mukaan koulun perinteisiin juhliin voi sisältyä muitakin vastaavia sinänsä uskonnollista alkuperää olevia traditioita. (PL-valiokunnan mietintö 10/2002 vp. ja 2/2014 vp. ja 16/2021 vp.)
Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua erilaisuuden kunnioittamiseen sekä vastuullisuuteen, yhteistyöhön ja toimintaan, joka edistää ihmisryhmien, kansojen, aatteiden, uskontojen ja kulttuurien välistä kunnioittamista ja luottamusta (Valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta 2 §:n 2 mom. 422/2012). Näiden tavoitteiden tulee olla lähtökohtana myös opetukseen liittyvän suomalaisen juhlaperinnön vaalimisessa ja kehittämisessä.
Opetuksen järjestäjät voivat päättää, järjestetäänkö perusopetuksen yhteydessä uskonnollisia tilaisuuksia ja toimituksia, kuten jumalanpalveluksia, uskonnollisia päivänavauksia tai muuta sisällöltään uskonnollista toimintaa. Uskonnolliset tilaisuudet ja toimitukset sisältävät uskonnon harjoittamista. Perustuslain 11 §:n 2 momentin mukaan uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
Viimeksi mainitun perusteella oppilasta ei voida velvoittaa osallistumaan jumalanpalvelukseen, uskonnolliseen päivänavaukseen tai muuhun uskonnolliseen tilaisuuteen tai toimitukseen. Vapaus olla osallistumatta uskonnolliseen tilaisuuteen ja toimitukseen on riippumaton uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä. Näin ollen myöskään tiettyyn uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia ei voida velvoittaa osallistumaan asianomaisen uskonnollisen yhdyskunnan tai opetuksen järjestäjän itse järjestämiin uskonnollisiin tilaisuuksiin ja toimituksiin.
Oppilaan huoltaja ilmoittaa, osallistuuko oppilas uskonnollisiin tilaisuuksiin ja toimituksiin vai niille vaihtoehtoiseen toimintaan. Huoltaja voi antaa ilmoituksen toistaiseksi kaikkien uskonnollisten tilaisuuksien osalta tai halutessaan asiasta voi ilmoittaa tapauskohtaisesti. Huoltaja voi muuttaa ilmoitustaan. Ilmoituksen muodon päättää opetuksen järjestäjä. Ilmoituksen jälkeen esi- ja perusopetuksen järjestäjä huolehtii siitä, että oppilaan osallistuminen uskonnolliseen tilaisuuteen tai toimitukseen taikka niille vaihtoehtoiseen toimintaan toteutuu huoltajan ilmoituksen mukaisena.
Ratkaisussaan EOAK/1609/2019 eduskunnan apulaisoikeusasiamies kiinnitti huomiota siihen, että vaikka kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja uskonnonvapauslaki turvaavatkin huoltajille oikeuden varmistaa heidän omien uskonnollisten vakaumustensa mukainen kasvatus, ei se tarkoita sitä, että lapsen oma vanhemmista itsenäinen uskonnon ja omantunnon vapaus voitaisiin jättää täysin huomioimatta. Perus- ja ihmisoikeussäädökset turvaavat myös lapsille uskonnonvapauden, joka tulee huomioida lapsen iän ja kehitystason mukaisesti.
Jos huoltaja ei tee ilmoitusta, koulu kuulee oppilaan mielipidettä ja toimii sen mukaisesti. Viisitoista vuotta täyttäneellä alaikäisellä oppilaalla ja hänen huoltajallaan tai muulla laillisella edustajallaan on kummallakin oikeus erikseen käyttää puhevaltaa. Jos oppilaan ja hänen huoltajansa näkemykset uskonnolliseen tilaisuuteen tai sille vaihtoehtoiseen ohjelmaan osallistumisesta poikkeavat toisistaan, koulu päättää oppilaan etu huomioon ottaen, kumman näkemyksen mukaan toimitaan.
Uskonnolliset tilaisuudet ja toimitukset järjestetään erillään muusta toiminnasta. Koulun päivänavauksien sisällöt rajataan niin, että ne eivät ole uskonnollisia tilaisuuksia. Samoin periaattein toteutetaan vierailut uskonnollisiin yhdyskuntiin.
Linkki opetushallisuksen ohjeisiin (19.9.2022) uskonnollisista tilaisuuksista ja perinteisistä juhlista perusopetuksessa:
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/ohje-perusopetuksen-uskonnon-ja-elamankatsomustiedon-opetuksen-seka