Kuvassa lukee Keräämö.

Asiakaskysely paljastaa lajittelun esteet

Keräämö toteutti kesällä asiakastutkimuksen, johon vastasi lähes 1 000 alueen asukasta.Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja asukkaiden kierrätysintoa.Tulosten mukaan lajitteluun suhtaudutaan pääosin myönteisesti, mutta käytännön haasteetheikentävät aktiivisuutta. Yleisin este on säilytystilan puute – sen mainitsi suurimmaksi syyksi45 % vastaajista, asuinmuodosta riippumatta.– Lajittelu helpottuu, kun jokaiselle jätelajille järjestää kotona oman astiansa. Hyvä tapa onaloittaa vähitellen, esimerkiksi […]

Keräämö toteutti kesällä asiakastutkimuksen, johon vastasi lähes 1 000 alueen asukasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja asukkaiden kierrätysintoa.
Tulosten mukaan lajitteluun suhtaudutaan pääosin myönteisesti, mutta käytännön haasteet
heikentävät aktiivisuutta. Yleisin este on säilytystilan puute – sen mainitsi suurimmaksi syyksi
45 % vastaajista, asuinmuodosta riippumatta.
– Lajittelu helpottuu, kun jokaiselle jätelajille järjestää kotona oman astiansa. Hyvä tapa on
aloittaa vähitellen, esimerkiksi lisäämällä ensin muovipakkausten lajittelu. Jätteen määrä on kyllä sama, on se sitten lajiteltu tai ei. Isoinkaan piste ei auta, jos roskia ei viedä pois kotoa. Tähän tarvitaan vähän semmoista omaa uudelleenohjelmointia. Ota vaikka tavaksi viedä tiettynä päivänä roskat ulos niin ne eivät makaa kotona turhaan”, sanoo Keräämön
kiertotaloussuunnittelija Maija Nuotio.

Muovipakkaukset haastavat
Asukkaiden mielestä helpoimpia lajiteltavia ovat vaaralliset jätteet, paperi ja kartonkipakkaukset. Eniten kysymyksiä herättää muovipakkausten lajittelu: kuinka puhdas pakkauksen kuuluu olla ja mitkä muovit käyvät keräykseen.
– Syöntipuhdas muovipakkaus kelpaa kierrätykseen, tiskata ei tarvitse. Jos pakkaus on muovia ja se on suojannut tuotetta, se kuuluu muovipakkauskeräykseen. Sen sijaan muoviset
käyttöesineet, kuten muovinen eväsrasia, laitetaan sekajätteeseen, Nuotio täsmentää.

Asiakaspalvelu saa kiitosta
Keräämön asiakaspalvelu sai tutkimuksessa korkeat arvosanat niin neuvonnasta,
lajitteluasemilta kuin jätekeskuksesta. Asioimista lajitteluasemilla ja Hangassuon
jätekeskuksessa pidettiin helppona. Myös bio- ja pakkausjätteiden tyhjennysten hoitaminen
arvioitiin sujuvaksi.

Eniten kaivattiin tietoa tyhjennysten aikatauluista. Tätä helpottaa keväällä lanseerattu
OmaKeräämö, sähköinen asiointipalvelu, jonka kautta pientaloasukkaat ja taloyhtiöiden
isännöitsijät näkevät kellon ympäri esimerkiksi astiatyhjennykset ja laskut.

Lisätietoja:
Maija Nuotio
Kiertotaloussuunnittelija
puhelin: 044 701 2898
sähköposti: maija.nuotio@keraamo.fi
www.keraamo.fi

Siirry takaisin sivun alkuun