Satakunnan hyvinvointialueen ja muiden viranomaisten postin vastaanotto muuttuu vuoden 2026 alussa ensisijaisesti digitaaliseksi. Kun asiakas tunnistautuu vuoden 2026 alussa tai sen jälkeen ensimmäisen kerran Sata-alueen tai jonkin muun viranomaisen digitaaliseen asiointipalveluun kuten OmaVeroon, asiakkaalle luodaan digitaalinen postilaatikko Suomi.fi-viesteihin. Suomi.fi-viestit korvaavat viranomaisilta saapuvan paperipostin: sama asia ei saavu enää myöhemmin kirjeenä kotiin.
Muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti digitaalisesti. Suomi.fi-viestien käyttö säästää aikaa sekä asiakkailta että ammattilaisilta, kun viestit kulkevat nopeasti. Myös tietoturva lisääntyy, kun posti tulee varmasti oikealle vastaanottajalle.
Suomi.fi-viestipalvelun käyttöönottoa ehdotetaan jo nyt, kun asiakas tunnistautuu Sata-alueen digitaalisiin palveluihin, kuten esimerkiksi Sata-sovellukseen. Vuoden 2026 alusta alkaen erillistä suostumusta käyttöönottoon ei enää kysytä, vaan Suomi.fi-viestien käyttöön tulosta kerrotaan tunnistautumisen yhteydessä.
Sata-alueelta lähtevät digipostit laajenevat vaiheittain koskemaan kaikkia asiakkaalle lähteviä posteja. Digipostina kulkevat jo nyt sairaala- ja terveyspalveluiden ajanvaraus- ja kutsukirjeet liitteineen. Asiakaslaskut tulevat toistaiseksi edelleen paperipostina, ellei asiakas ole tilannut e-laskua verkkopankkiinsa. Laskutuksen osalta laajempi digitalisointi on myös valmistelussa.
Miten ja kenelle Suomi.fi-viestit tulevat käyttöön vuonna 2026?
- Suomi.fi-viestit tulee käyttöön täysi-ikäiselle asiakkaalle, jolla ei vielä ole Suomi.fi-viestit käytössä.
- Asiakas näkee ilmoituksen Suomi.fi-viestien käyttöönotosta, kun käyttää tunnistautumisessa, esim. Sata-sovellukseen, Suomi.fi-tunnistusta.
- Ilmoitus pyytää asiakkaan sähköpostiosoitteen. Se on vahvistettava sähköpostin kautta tunnin sisällä. Näin asiakas saa aina ilmoituksen sähköpostiinsa, kun uutta postia on saapunut Suomi.fi-viesteihin.
- Toisen puolesta asioiva henkilö saa viestit itselleen. Viestit eivät mene sille henkilölle, jonka puolesta asioidaan.
Jos asiakas ei käytä digitaalisia asiointipalveluja vahvasti tunnistautuneena, saa hän jatkossakin viranomaispostin paperipostina tai digitaalisena muihin hänellä käytössä oleviin digitaalisiin postipalveluihin kuten esimerkiksi OmaPosti tai Kivra. Muutos ei myöskään koske alaikäisiä eikä niitä henkilöitä, jotka ovat edunvalvonnassa tai joilla on voimassa oleva edunvalvontavaltuutus.
Miten pääsee lukemaan Suomi.fi-viesteihin saapuneet viestit?
Jatkossa, jos asiakas odottaa postia Sata-alueelta, on hyvä seurata mobiilisovelluksen ilmoituksia tai omaa sähköpostiaan. Mobiilisovellukseen sekä sähköpostiin tulee ilmoitus, kun Suomi.fi-viesteissä on uusi viranomaisposti.
- Asiakas voi lukea Suomi.fi-viesteihin saapuneet viranomaisviestit Suomi.fi-mobiilisovelluksessa tai kirjautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun ja siirtymällä siellä kohtaan ”Viestit”.
- Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella
Miten viranomaispostin saa jatkossakin paperipostina?
Digitaaliseen postiin siirtyminen ei tarkoita sitä, ettei kukaan voisi jatkossa vastaanottaa viranomaisten postia paperikirjeinä. Mikäli asiakas haluaa jatkossa Sata-alueelta tulevat kirjeet paperipostina digitaalisen palvelun sijaan, on hänen itse muutettava toimitustapa. Tätä ei ammattilainen voi tehdä asiakkaan puolesta. Muutoksen voi tehdä vasta Suomi.fi-viestien käyttöönoton jälkeen vuonna 2026. Valinta paperipostin vastaanottamisesta pysyy voimassa puoli vuotta kerrallaan. Jos kuuden kuukauden jälkeen tunnistautuu uudelleen viranomaisten asiointipalveluihin, Suomi.fi-viestit tulee uudelleen käyttöön.
Suomi.fi-viestit ei tule käyttöön, jos asiakas ei käytä viranomaisten digitaalisia palveluja. Silloin asiakaspostin saa jatkossa paperisena tai digitaalisena, jos asiakkaalla on käytössä muu digitaalinen postipalvelu kuten esimerkiksi OmaPosti tai Kivra.
Jos asiakkaan käytössä on Suomi.fi-mobiilisovellus, on huomattava, että pelkkä sovelluksen poistaminen ei poista Suomi.fi-viestejä käytöstä vaan palvelun käytöstä poistaminen pitää aina tehdä Suomi.fi-viestien asetuksissa.
Lisätietoja Sata-alueelta antaa:
Katri Tunttunen
IT-kehittämispäällikkö
katri.tunttunen@sata.fi
Jani Lavonen
ICT- ja digijohtaja
jani.lavonen@sata.fi